עבודות תשתית לבטיחות ולבריאות

תשתית היא אחד המונחים החשובים בתחום הבנייה. המונח, ברמת ההגדרה, מתייחס לעבודות הנוגעות ליסודות מבניים שונים. מבחינה מעשית, תשתית יכולה להיות בענפי הבנייה, התחבורה, האנרגיה, המים, החשמל ובתחומים רבים נוספים. לעבודות תשתית יכולות להיות מטרות שונות, כשאחת החשובות בהן היא שמירה על הבטיחות ועל הבריאות של מי שנמצא בסביבת התשתית או משתמש בה בצורה ישירה או עקיפה. לא חסרות דוגמאות להבהרת הנקודה הזו, ביניהן טיהור וניקיון מאגרי מים, תיקון כבישים משובשים, תיקון מפגעי חשמל או פינוי רכיבים שעלולים להיות מזיקים עבור האדם או עבור הסביבה. המשותף לכל המקרים האלה הוא שללא דאגה להם, ויפה שעה אחת קודם, אינספור אנשים וגורמים עלולים לעמוד בפני סכנה מוחשית. זאת ועוד, בעיות מהסוג הזה אינן נפתרות מעצמן, אלא נוטות להיות חמורות יותר עם הזמן – מה שאומר שממד הסכנה כאן רק גדל.

חלק מרכזי בעבודות התשתית: פינוי של אסבסט

כשמדברים על עבודות תשתית, אי אפשר שלא להתייחס למלאכה החיונית של פירוק ופינוי אסבסט. כדי לסבר את האוזן, אסבסט הוא שם כולל לקבוצת חומרים סיביים שהמקור שלהם הוא סלעים הבנויים כשלעצמם ממינרלים סיליקטיים של מגנזיום, של ברזל הידרידי או של שילוב ביניהם. לאסבסט היו במהלך השנים שימושים רבים, לרבות אטימת מבנים, קירות או תקרות, ייצור לוחות או צינורות, ייצור אטמים ועוד. הבעיה מתחילה כשנותנים את הדעת על הנזקים האפשריים שהאסבסט עלול לגרום להם. כאשר האסבסט נישא באוויר אותו אנחנו נושמים, או אפילו עושה את דרכו אל המים שאנחנו צורכים, הוא עלול לגרום לנזקים משמעותיים לריאה. עם החשיפה של הריאה לאסבסט עלולה להיווצר בה תגובה דלקתית, כשההשלכות האפשריות הן פגיעה בתאים, נזקים ל-DNA, התפתחות מחלות ריאה (המרכזית שבהן היא אזבסטוזיס) והחמור מכל – גידולים סרטניים.

למרות כל אלה, עדיין עלול להיות אסבסט סביבנו בווריאציות שונות, ומכאן שפנייה לחברה שמפנה את האסבסט עשויה להידרש. חברות הפועלות בתחום זה צריכות להיות רשומות ב"מרשם העוסקים באסבסט" ולהחזיק ברישיון מטעם המשרד להגנת הסביבה לפעילות בתחום. ראשית תתבצע על ידי החברה האמורה בדיקת צובר לבחינת כמות האסבסט. כאשר הכמות גבוהה מהתקן המותר, יש לבצע את הפינוי עצמו במספר שלבים, שיכולים להתבצע רק אחרי שסוגרים בצורה הרמטית את מקום העבודה ומבצעים פעולות שממזערות את הריחוף של הסיבים הפוגעים באוויר. העיקרון המרכזי הוא עיטוף הפסולת, הטמנה שלה באתר ייעודי וביצוע בדיקות מעבדה לבחינת כמות הסיבים לאחר מכן.

לסיכום: אי אפשר להתפשר

הדוגמא שהובאה כאן של פירוק או פינוי אסבסט מאפשרת להבין את הקשר ההדוק בין עבודות תשתית לבין שמירה על הבריאות ועל הבטיחות שלנו. אם אתם חוששים שמא יש ריכוז אסבסט במקום שאתם נמצאים בו, עליכם ליצור קשר עם חברה המבצעת עבודות מהסוג הזה בהקדם האפשרי. לכל עבודה בתחום הזה יש חוקים משלה, כאשר רק ביצוע של המלאכה ללא דופי יציע את הבטיחות המקסימלית שמצפים לה בסביבה שמקיפה אותנו.