טיפים לתכנון מערכת תאורה לבית לפני שיפוץ

תכנון מושכל של מהות הפעולות הנדרשות, סדר ואופן ביצוען הן תנאי הכרחי לשיפוץ אפקטיבי של הבית לשביעות רצונם של דייריו.

תכנון מערכת תאורה חיוני במיוחד, היות שהוא עשוי לחייב הוספת תשתיות ושדרוג תשתיות קיימות. תכנון תאורה לבית הוא אחד התחומים החשובים בהם עוסקים מעצבי פנים ואדריכלים. האפקט של התאורה חורג מעצם האור שהוא משרה על הבית ומקרין על השוהים בו. הוא מהווה אלמנט דקורטיבי בולט.

כדי לבחור תאורה בהתאמה ובהעדפה אישית תוך שמירה על מסגרת התקציב המיועד לתחום זה, חשוב להיעזר בניסיונם של בעלי מקצוע בתחום החשמל ועיצוב הבית.

על מנת ליהנות ממערכת תאורה אפקטיבית ודקורטיבית חשוב להידרש על נקודות חשובות אלה:

  1.  חשוב להבין את ההבדל המהותי והמשמעותי בין תכנון תאורה לפני שיפוץ הבית לבין תכנונה אחריו. ההבדל מתמצה  בעיקר באפשרות ייצור כל מערכות התקשורת בכלל, החשמל והמיזוג בפרט באופן מבוקר, מושכל ומסוות.
  2. תכנון מבעוד מועד מאפשר שימוש בתאורה ירוקה, ידידותית לסביבה.
  3. תכנון מערכת תאורה לפני השיפוץ מאפשר חיסכון בצריכת החשמל.
  4. התכנון המוקדם מאפשר לפזר גופי תאורה שונים במתחמי הבית השונים, לאחר אפיון והגדרת "תפקידו" של האור בכל אחד מהם בכלל ובחדר השינה, האזור השקט והאינטימי, בפרט.
  5. תכנון תאורה לבית צריך להיעשות בסנכרון עם שאר המערכות, והתאמתן לתכנית השיפוץ הכללית, אשר לפני תחילת ביצועה קל יותר לשנות אותה ולהתאים אליה את מערכת התאורה.
  6. תכנון תאורה לבית מאפשר ניצול ומיצוי מרבי ומיטבי של האור הטבעי, אשר במתחמים שונים בבית מפחית באופן משמעותי את צריכת החשמל.
  7. תכנון התאורה לפני שיפוץ הבית מאפשר לגוון ולהעשיר את הבית בסוגים שונים של מנורות ובהן: לד, הלוגן, ליבון, פלורסצנט ועוד. בחירת הגופים על ידי מעצב פנים מאפשרת התאמה מיטבית לריהוט ולמוצרי הטקסטיל השונים, לאווירה המבוקשת בבית.
  8. תכנון התאורה לפני השיפוץ מאפשר לדייק את הצרכים ואת הציפיות. לדוגמה: אור ממוקד על שולחן העבודה בכלל ועל המחשב בפרט בחדר העבודה.
  9. בבחירה מוקדמת ניתן ליצור מתחמים בבית אם עוצמות אור משתנות, ובעיקר- לבחור תאורה חכמה, שניתן להפעיל אותה מרחוק, לעמעמם את האור או להעצימו על פי הרצון.

האור הוא אלמנט חשוב ומרכזי בבניית בית ובשיפוצו. בחירת גופי התאורה, מיקומה,  סוגי האור האפשריים ואופן פיזורו, כל אלווה מהווים שיקולים חשובים ביותר בתכנון ובעיצוב התאורה בבית. האור יוצר אווירה, מעצים אותה, משרה תחושה ביתית וחמימה.