הרבה יותר משיפוץ: בנייה בגבס

Startup Stock Photos

לוחות הגבס שכולנו מכירים הם רק חזית הבנייה בחומר שכוללת תוספות אשר מיושמות לפי צרכיכם האישיים. אם כך מדוע רק בשנים האחרונות אנו רואים שימוש גובר בחומר? כל הפרטים בכתבה

בניית קיר גבס היא שיטה פשוטה של בניית קירות בעיקר אך לא רק. הבסיס של בנייה בגבס הוא חיבור של מסלולי פח אנכיים ומחוברים אליהם ניצבים מאוזנים היוצרים מעיין תבנית הנושאת עלייה את לוחות הגבס שאנו מכירים.

כיום בשוק ניתן למצוא עבודות מגוונות בגבס המרוחקות מרחק שנות אור מאותה מחשב כי בגבס אפשר לבנות רק קיר. לגבס ישנם שימושים רבים במגוון תחומים לבית לרבות תחום הבנייה. קירות גבס מיושמים בעיקר בפנים הבית ולא כקירות חיצוניים, ומאפשרים לנו "לשחק" בחלל הבית כאוות נפשנו עם התקנה והסרה מהירה של אלמנטים.

גבס לבידוד הבית

על פניו קירות גבס הם קירות דקים וחלולים לפי עובי המסלולים המקובעים לרצפה, אין בהם שום יתרון על פני קיר בטון מאסיבי ואטום, אך ההפך הוא הנכון. בגלל העובדה שהם חלולים ומספקים מרווח בגדלי המסלולים הקיימים ( 3.7-10 ס"מ), נוצר מקום גם כמובן לחיווטי חשמל ומדיה אך גם לחומרי בידוד תרמי ואקוסטי. אחד החומרים הנפוצים ביותר למילוי חלל הקיר הוא צמר סלעים – סיבים של בזלת וסלעים מצופפים יחדיו לכדי משטחים (דמויי מזרון) אותם יש ליישם בחללים הקיר הבנוי. מעבר לכך (ורבים אינם מודעים) לוחות פוליסטירן או בשמם הפשוט קלקר! יעילים ביותר לבידוד תרמי של הבית ומיועדים למניעת מעבר של קור/חום מחוץ לבית כלפי פנים ולהיפך.

גבס לעיצוב

הגבס הוא "כחומר ביד היוצר" גם אם הוא לא במרקם הרך שכולנו מכירים, לוחות הגבס המיועדים לבנייה הם אמנם יציבים וחזקים אך גם ניתנים לחיתוך מדויק ושימוש במגוון צורות וגדלים. כבר בשלב האדריכלי, הגבס הוא נדבך חשוב בעיצוב כשהוא משמש להנמכות תקרה עבור תעלות מזגנים, בניית קרניזים למנורות ועיצוב איים עבור מחיצות מעוצבות בין המטבח לסלון. חשוב לציין כי עיצוב בגבס הוא לא רק עיצוב בקווים ישרים בלבד של קדיחת לוחות, כיום בעלי מקצוע רבים מיישמים שיטות לבניית קשתות בגבס ואפילו פתחי חלונות עגולים.

יזמים רבים בוחרים גבס

הבנייה של השנים האחרונות מאופיינת בבניית בניינים רבי קומות ודירות. מעבר לקונסטרוקציית הבניין, אין כיום כמעט שימוש בבלוקים בגלל הכובד והתכונות הדלות של החומר (בידוד ואיטום), לכן יהיה זה הגיוני לומר שגבס היא הבחירה המועדפת על קבלנים רבים ומיושמת במרבית הבניינים הנבנים כיום.