בעלי מקצוע עם תעודות

מברשת

עושים שיפוץ כללי לבית או למשרד? גם אם אתם מזמינים קבלן שיפוצים וגם אם כל בעל מקצוע בנפרד יש כלל אחד חשוב מאוד שעליכם לבדוק טרם תחילת העבודה: בדקו את רישיון העובדה של בעל המקצוע.

בעלי מקצוע בתחומים שונים יכולים להגיע עם תעודות מקצועיות שונות, הסמכות וכן רישיונות שונים. לעיתים קרובות התעודות הן לא רק הראיה לכך שקיבלו את ההכשרה המקצועית המתאימה, אלא שהרישיונות הן הכרח חוקי לעבודתו של בעל המקצוע.

למשל, טכנאים מסוגים שונים, חשמלאים ובטח שמהנדסים, הם לא יכולים להיות "חאפרים" – אם אין להם תעודות פשוט אסור להם לעסוק במקצוע על פי החוק.

על פי חוק כל בעל מקצוע מחויב להציג תעודת הסמכה או רישיון עסק כשהוא נדרש לכך, מה שהופך את התעודות לאמצעי יעיל עבור הצרכן הפשוט שמבקש להגן על עצמו מפני מתחזים ורמאים למיניהם.

מצד שני, העובדה שמישהו מחזיק בתעודה, אפילו אם היא אמיתית ולגיטימית ואפילו אם למד והשתלם והוא בעל ותק בתחום, אין הדבר אומר שהוא בעל מקצוע טוב או הגון. גם בעלי מקצוע גרועים הם לעיתים קרובות כשרים לביצוע אך "מסריחים" – מחזיקים בתעודות הדרושות אבל עושים עבודה גרועה או שאינם הגונים.

מבחינה מעשית, רישיון מקצועי או רישיון עסק הם אמצעי סינון יעילים כדי לצמצם את מספר המועמדים לביצוע עבודה – הגנה אחרונה מפני רמיה. אבל לצערנו הרב מאוד בעלי מקצוע אמינים, מקצועיים ורציניים לא מגיעים בדרך-כלל עם שלט שמעיד עליהם כבעלי מקצוע הגונים ובד"כ הנייר שהם מציגים לכם הוא בוודאי לא ערובה לכך.

כדאי גם להפעיל קצת שכל ישר. למשל, אם אתם מזמינים הביתה אינסטלטור יהיה קצת טיפשי לדרוש ממנו תעודה. זה הגיוני יותר כאשר מתעסקים עם בעלי מקצוע שעלולים לסכן את חייכם, כמו חשמלאים, מהנדסים או מכונאי רכב. רבים מהנ"ל, אגב, נוהגים להציג את תעודותיהם לראווה על קיר המשרד שלהם או מראש הם מציגים בפני הלקוח את ההסכמה/התעודה שלהם.

אז לפני שתתקשרו לקבלן שיפוצים או כל בעל מקצוע כזה או אחר, קבלו מאתנו כמה טיפים למציאת בעל מקצוע:

  • המלצות – בעל מקצוע אמין לרוב יקבל המלצות טובות, גם ברשת וגם מפה לאוזן. היעזרו במשפחה וחברים וגם בגוגל כדי לקבל קצת המלצות על אותו בעל מקצוע.
  • מחירים – עשו לעצמכם סקר שוק קטן, כך שלא תדעו מה המחיר המקסימלי לביצוע העבודה.
  • דברו באופן אישי – אם כבר החלטתם להתקשר לבעל מקצוע, אל תתביישו לשאול אותו שאלות קצת "אישיות". לשמוע את הבנאדם ולדבר איתו על נושאים שאינם קשורים לעבודה עשויה לעזור לכם להבין מי האיש.
  • אתר אינטרנט – כיום כמעט לכל אינסטלטור יש אתר אינטרנט משלו ואם לא אז לפחות עמוד פייסבוק, היכנסו אליו לעמוד או לאתר וחפשו שם מה הלקוחות שלו אמרו עליו, ואם יש תמונות תוכלו גם לראות את העבודה של בעל המקצוע.
  • רישיון והסמכות – בקשו מבעל המקצוע טרם חתימה על חוזה להציג בפניכם את רישיון העסק וההסמכות המקצועיות שעבר.

 

הכתבה באדיבות: אתר שיפוצים.TY